Trgovina – nastanak i razvoj

Robna kuca

 

Trgovina – nastanak i razvoj

 

Trgovina je privredna delatnost u kojoj pojedinci i preduzeća posreduju u prometu između proizvodnje i potrošnje kao kupci i prodavci roba i usluga i organizatori tržišta.

Trgovina predstavlja jednu od najstarijih privrednih delatnosti. Nastala je još u prvobitnoj ljudskoj zajednici, odmah posle nastanka stočarstva. Tada se razvijala kao robna razmena, tj. trampa, u naturalnom obliku, kada su plemena među sobom razmenjivala različite životinje. To je bio rezultat nerazvijene proizvodnje. Sa pojavom privatnog vlasništva, viškom proizvoda kao i društvenom podelom rada dolazi do razvoja trgovine i unutar samih plemena i zajednica. Ipak, trgovina u pravom smislu reči nastaje sa  pojavom novca kao opšteg ekvivalenta, odnosno platežnog sredstva. Trgovac kupuje robu za novac i prodaje za novac.

Treća velika podela rada dovela je do masovne proizvodnje i potrošnje i nužnog izdvajanja trgovine kao posebne, samostalne delatnosti. U prvim fazama razvoja trgovinom su se uglavnom bavile  zanatlije, koje su za novac zarađen prodajom svojih proizvoda nabavljale alat i potrošnu robu. Kasnije se u promet uključuju trgovci, pa postepeno nastaje trgovina kao posebna delatnost. U ulozi trgovaca prvo se pojavljuju vlastodršci da bi se kasnije ona prenela na specijalizovane trgovce. Šireći tržište, trgovina je doprinela stvaranju gradova a sa razvojem saobraćaja postaje i posrednik između zemalja, najpre na području Mediterana, a sa otkrićem Indije i Amerike i između kontinenata.

Robna kucaTrgovina je u XX veku doživela prave revolucionarne promene. Najpre nastaju ROBNE KUĆE, kao posledica nastanka srednje klase, i to se smatra  PRVOM REVOLUCIJOM U TRGOVINI..Zbog masovnosti, one su udarile temelj moderne trgovine.

 

SupermarketPedesetih godina XX veka, kao rezultat širenja bogatstva na većinu stanovništva, nastaju SUPERETE (površine do 400 m2), SUPERMARKETI (400-2.000 m2) i HIPERMARKETI (preko 2.000 m2) koji su nudili veliki izbog robe po principu samousluživanja. SAMOUSLUŽNI OBJEKTI predstavljaju DRUGU REVOLUCIJU U TRGOVINI.


shopping centerSedamdesetih godina XX veka nastaju 
višefilijalne TRGOVINSKE KORPORACIJE, a posebno TRGOVINSKI CENTRI, i čine TREĆU REVOLUCIJU U TRGOVINIOni predstavljaju koncentraciju veleprodaje, maloprodaje i pratećih delatnosti na jednom mestu. U okviru jednog trgovinskog (shopping) centra posluje na desetine maloprodajnih objekata (klasičnih prodavnica, samousluga, robnih kuća, super i hiper marketa), kao i uslužni, ugostiteljski, sportski, kulturni  i zabavni objekti. Veliki trgovinski centri grade se po obodima gradova i dosežu površinu i preko loo.ooo m2, što omogućuje ogromnu koncentraciju prometa na jednom mestu.


ecommerceRazvojem tehnologije ušli smo u vek ELEKTRONSKE TRGOVINE. Nezaobilazna primena internet tehnologije dovodi do sistema on-line trgovina što omogućava masovnu potrošnju a samim tim i masovnu trgovinu.

 

 

 

Podelite:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

misli 8
Nikad ne odustaj 8

Društvene mreže

Citati

U krugu života ne postoje ni pobeda ni poraz: postoje samo promene. (Paulo Koeljo)

Juče je poništen čovek, sutra je menica, danas je jedina gotovina koju imate – potrošite je mudro. (Kej Lions)

Tragediju treba da shvatimo kao izvor snage. (Tibetanska poslovica)

Da bismo mogli da uradimo nešto, prethodno moramo da budemo nešto. (Gete)

Pratite najnovije vesti

Prijavite se na našu listu za novosti

Bez spama, šaljemo nove članke periodično.

Kategorije

Na temu

Povezani Članci

Šta je mrežni marketing

  U ovom meniju smo ukratko prikazali kako je nastala  i razvijala se trgovina, kako izgleda model  klasične  distribucije roba i usluga, šta je direktna

Prodaja-Marketing

Mrežni marketing

  Razlika između direktne prodaje i mrežnog marketinga   Iako su prave, ozbiljne kompanije koje se bave mrežnim marketingom bitan deo udruženja kompanija direktne prodaje

Mrežni marketing

Mrežna trgovina

  Mrežna trgovina – potrošački sistem distribucije   Mrežna trgovina predstavlja način distribucije  robe i usluga kroz organizovanu mrežu potrošača. Mrežu organizuju sami zadovoljni potrošači,

Kupac

Klasična trgovina

Klasična trgovina – trgovački sistem distribucije   Kao što smo rekli, zadatak trgovine je da posreduje između proizvođača i potrošača i organizuje tržište. Sa pojavom

Sve o Mrežnom Marketingu na jednom mestu

Pošaljite nam poruku:

Citati

Lora Karlstensen

Kada prihvatimo činjenicu da nemamo sve vreme ovoga sveta, počinjemo uviđati šta su naši pravi prioriteti. (Lora Karlstensen)

Džon Banjan

Niste živeli sve dok ne učinite nešto za nekoga ko vam se nikada neće odužiti. (Džon Banjan)

Tomas Edison

Naša najveća slabost je odustajanje, a najsigurniji put da se dođe do uspeha je pokušati bar još jednom. (Tomas Edison)