Piramidalna prodaja / sistem / šema
Prvi piramidalni sistem stvorio je Čarls Ponzi (Charles Ponzi) 1920. godine u SAD-u. On je svojim investitorima obećao 50 % kamate na tromesečne obveznice čijom je prodajom navodno trebao kupovati i prodavati poštanske kupone za odgovor po različitim cenama. Međutim, on je samo novcem od novih investitora isplaćivao stare. Prvi investitori su naravno bili oduševljeni dobrom zaradom, ali je nakon 9 meseci Ponzi uhapšen i zatvoren. Do tada je stvorio prihod od 9 miliona $, ali i mnogo veća dugovanja prema investitorima koje nije isplatio.
U drugoj polovini XX veka i mrežni marketing postaje meta raznih beskrupuloznih ljudi i ljubitelja Ponzijeve šeme bogaćenja, koji svoje piramidalne sisteme pokušavaju da prodaju pod imenom mrežnog marketinga ili mlm-a.
Ni posle 50 godina uspešnog funkcionisanja industrije mrežnog marketinga, zakonske regulative i etičkih kodeksa propisanih od strane udruženja kompanija direktne prodaje, on nije oslobođen iskorišćavanja takvih ljudi željnih brze zarade. Naprotiv, sa sve većom ekspanzijom mrežnog marketinga, paralelno se pojavljuju i mnogi u najmanju ruku sumnjivi sistemi koji nazivajući svoj posao mrežnim marketingom pokušavaju da privuku i obmane neupućene i lakoverne ljude, koji često posle gubitka novca u takvim sistemima imaju vrlo loše mišljenje o mrežnom marketingu.
Stoga je vrlo važno da, pre nego što se upustite u bilo kakav posao nazvan mrežnim marketingom, dobro proverite celu stvar (pročitajte više o tome na stranici kako doneti pravu odluku),
Ovde ćemo nevesti neke odlike po kojima su karakteristični piramidalni sistemi:
– previsoka cena registracije / učlanjenja uz obećanja o visokim zaradama učlanjavanjem novih ljudi (to je sasvim siguran znak piramidalnih sistema, mada danas sve više njih imaju pristupačne cene)
– nema pismenog ugovora između kompanije i distributera / članova
– nema konkretnog proizvoda ili je proizvod u drugom planu (danas se sve više koriste razni virtuelni proizvodi) a zarada se ostvaruje učlanjavanjem novih ljudi
– podsticanje na kupovinu velikih količina proizvoda radi dobijanja većih popusta i ostvarivanja viših nivoa
– nemogućnost povrata proizvoda
Ni našu zemlju nisu zaobišli piramidalni sistemi. Nakon raznih igrica u vidu lančanih pisama (danas pretvorenih u lančane e-mailove), devedesetih godine dve već svima dobro poznate piramidalne banke oštetile su mnoge lakoverne građane, koji su povedeni obećanjima o visokim kamatama neretko cele svoje ušteđevine ostavljali tim bankama.