Kako doneti pravu odluku
Za kraj ovog poglavlja napisaćemo nešto o tome kako doneti kvalitetnu odluku. Jedini pravi savet po tom pitanju je da dobro proverite celu stvar i donesete odluku na osnovu kvalitetnih informacija.
Najgora stvar koju možete uraditi nakon što čujete poslovni plan neke kompanije mrežnog marketinga je da odmah kažete da ili ne. Oba odgovora su pogrešna jer su bazirana na trenutnim emocijama i pretpostavkama. Da bi doneli kvalitetnu odluku u mrežnom marketingu potrebno je malo više vremena od jednog sastanka, poslovnog plana ili prezentacije.
Ukoliko ste oduševljeni pričom, ukoliko su vas “ubedili” da je taj posao baš za vas, velika je verovatnoća da će vas vaša tri prijatelja sa kojjima budete nakon toga razgovarali isto tako “ubediti” da taj posao nije za vas. Ozbiljni, poslovni ljudi u mrežnom marketingu ne žele da vas ubede u bilo šta. Oni samo žele da vam daju dovoljno informacija da možete doneti pravu odluku, Zato ne nasedajte na priču da morate sad i odmah jer sutra će biti kasno. Nemojte ni oklevati do unedogled, jer odugovlačenje je majka neuspeha, ali svakako dajte sebi malo vremena, proverite i donesite odluku.
Isto tako, nemojte automatski ništa ni odbacivati samo zbog raznih predrasuda, glasina ili možda nekih loših iskustava sa nečim što vam se čini slično onome što ste upravo čuli. Mnogi ljudi su bili uvučeni u razne sumnjive sisteme koji su se predstavljali kao mrežni marketing ili mlm, pa na osnovu toga sude o ovoj industriji.
Svakako budite oprezni, ali nemojte biti cinični i oholi. I pobednik i cinik sumnjaju, ali pobednik proverava i analizira, traži činjenice, dok cinik odmah kritikuje. Pobednik priznaje kad nešto nezna, ali traži odgovore i neustručava se da postavlja pitanja. Nasuprot tome, neznanje plus ego čine oholost.
Na prethodnim stranicama smo se potrudili sa razjasnimo šta je to mrežni marketing i kako ga razlikovati od raznoraznih sistema za “brzo bogaćenje”. Takođe smo naveli najčešće zablude i nesporazume vezane za ovaj posao, pa se nadamo da će vam to pomoći u proveri i odlučivanju.
Prvo u šta se trebate uveriti je da iza poslovnog plana koji ste čuli stoji konkretna kompanija sa konkretnim proizvodima. Već smo napomenuli da je kvalitetan proizvod osnova svakog ozbiljnog posla u mrežnom marketingu. Bez kvalitetnog proizvoda taj posao ne vredi ništa. A da bi bili uspešni u tom poslu najpre vi morate verovati u proizvode i morate ih i sami koristiti. Nemojte misliti da možete drugima prodati priču koju niste prodali sebi.
Koji ćete proizvod odabrati za svoje poslovanje zavisi od vaših afiniteta. Generalno je prednost ako kompanija ima više proizvodnih linija jer tako imate šanse da privučete više ljudi i date im veći izbor. Međutim, neko više voli da se specijalizuje za jednu vrstu proizvoda. U svakom slučaju, proverite da li su proizvodi zaista tako dobri kao što pričaju, na koji način se proizvode, kakve potvrde imaju i da li imate mogućnost povrata proizvoda ukoliko njime niste zadovoljni. Ukoliko kompanija daje garanciju na zadovoljstvo proizvodima to znači da veruje u nijov kvalitet.
Takođe proverite i samu kompaniju. Ukoliko kompanija uspešno posluje dugi niz godina možete verovati u njen kvalitet. To će uvek biti dobar savet, možda ne baš fer prama novim, mladim kompanijama među kojima sigurno ima onih koje će izrasti u dobre kompanije, ali je nažalost praksa takva da većina njih ne preživi prve dve godine posla. Da bi kompanija bila uspešna, potrebno je pored dobrog proizvoda, poznavanje mrežnog poslovanja i, pre svega, dobro korporacijsko upravljanje.
Upoznajte se sa sistemom nagrađivanja, tj. zarađivanja. Nemojte nasedati na priče kako je dovoljno samo da se uključite i zauzmete mesto pa ćete zaraditi čak i ako ništa neradite. U legalnom i ozbiljnom poslu da bi se zaradilo mora se odraditi. Ako niste odradili vi, od čijeg ste rada plaćeni? Ili, u prevodu, ko će biti plaćen ako vi zapnete i odradite. Suština mrežnog marketinga jeste da budete plaćeni i kada više ne radite, ali je to kraj a ne početak procesa, tek pošto ste prethodno dobro odradili i zaslužili nagradu.
Morate izgraditi poverenje sa ljudima koji će vas voditi u poslu. Shvatite da vi u mrežnom marketingu niste u biznisu sa proizvodima, vi ste u biznisu sa ljudima. Građenje međuljudskih odnosa je u ovom poslu sve, sve što izgradi ogromne biznise i sve što upropasti posao ukoliko su relacije loše. Mrežni marketing je timski sport. U njemu niko nije uspeo sam, koliko god da je sposoban. Morate osećati da ste deo pobedničkog tima u kome svi zajedno rade na ostvarivanju ličnih i zajedničkih ciljeva.
Uverite se da su ljudi koji će vas voditi u poslu iskreni i pošteni, da su lojalni kompaniji i svom timu i da neće iznenada otići da rade sa nekom drugom kompanijom. Pitajte ih kako će vam pomoći u poslu i šta možete očekivati od njih. Naravno da ne možete sve pouzdano utvrditi i biti stopostotno sigurni u bilo šta, ali što više pitanja postavite to bolje, i na kraju se oslonite na svoju intuiciju.
I možda najbitnije, upoznajte se sa sistemom edukacije koju dobijate kroz posao. Naša najvrednija aktiva je naš mozak. Kroz posao mrežnog marketinga možete dobiti edukaciju koju ne nudi nijedan klasičan sistem školovanja. Možete dobiti znanje pretočeno u umenje i razviti veštine koje vrede više od bilo kog novca koji zaradite.
Za kraj da zaključimo:
– Budite sumnjičavi, ali proverite
– Dajte sebi vremena, ali ga nemojte utrošiti razmišljajući u prazno ili pričajući sa ljudima koji ne poznaju ovaj posao. Tražite odgovore od ljudi koji su iskusni i zarađuju iz posla. Takođe, na narednim stranicama možete pročitati i čuti nepristrasna mišljenja najeminentnijih poslovnih stručnjaka na svetu
– Upoznajte se sa proizvodima, kompanijom, sistemom nagrađivanja i sistemom edukacije, kao i timom čiji deo bi trebalo da postanete
– NA KRAJU – VERUJTE SEBI I SLEDITE SVOJE OSEĆAJE