Share

 

Nastanak i istorija 

 

Karl RenborgIstorija mrežnog marketinga vraća nas u 1934.godinu i kompaniju “California Vitamin Company“, 1939.godine preimenovanu u “Nutrilite“. Osnovao ju je dr. Karl Renborg (dr. Carl F. Rehnborg) koji je četiri godine ranije stvorio prvi multi-vitamin i smatra se pionirom u industriji dodataka ishrani. On je počeo da prodaje svoje Nutrilite XX vitamine putem direktne prodaje i koju godinu kasnije razvio ono što se smatra prvim modelom mrežnog marketinga u svetu. 

Taj model je nastao na zamisli koja je i danas suština ovog poslovnog sistema – isplata distributera proporcionalno njihovom doprinosu prometu kompanije. Li Mitindžer (Lee Mytinger) i Vilijam Kaslberi (William Casselberry) bili su prvi nacionalni distributeri i upravljali su kompanijom. 

Kako se prodaja povećavala, a samim tim i mreža distributera, marketing se usavršavao, ali je ipak došlo do brojnih problema u upravljanju kompanijom krajem 50-ih godina. Stoga su mnogi uspešni distributeri brinući za svoju budućnost izašli iz Nutrilite-a i osnovali vlastite kompanije po modelu mrežnog marketingu. Međutim, to nije bio kraj kompanije Nutrilite. Naprotiv, ona je i danas, nakon više od 75 godina od svog osnivanja, najprodavanija marka vitamina, minerala i dodataka ishrani na svetu, ali kao deo kompanije Amway u čijem je danas potpunom vlasništvu. 

Kompaniju “Amway“, danas najveću kompaniju u ovoj industriji, osnovali su 1959.godine, upravo jedni od najuspešnijih distributera Nutrilite-a u to vreme, Džej Van Endel (Jay Van Andel) i Rič deVos (Richard DeVos). Još jedan distributer Nutrilite-a, dr. Forest Šekli (dr. Forest C. Shaklee), takođe je osnovao svoju kompaniju “Shaklee“. Sistem mrežmog marketinga pokazao se kao veoma uspešan, pa nastaju nove kompanije koje posluju po tom modelu, kao što su “Mary Kay Cosmetics“,“Home Interiors and Gifts“ itd. 

70-ih godina mrežni marketing se razvija i u Evropi. Pionirom u Evropi smatra se britanska kompanija “Kleeneze“, koja je oduševljena uspehom Amwaya u SAD-u počela da primenjuje taj sistem u V.Britaniji 1969.godine. I sama kompanija Amway je 1973.godine došla u V.Britaniju i osnovala svoje prvo predstavništvo u Evropi, Amway UK ltd. 1975.godine u V.Britaniju je došla i kompanija Shaklee.

70-e godine su bile prekretnica ove industrije jer je tada i zakonski regulisan rad kompanija koje posluju po ovom modelu, pa čitava industrija postaje priznata kao zakonski i etički ispravan poslovni koncept.

Početkom 70-ih godina se u SAD-u vodio spor između Amwaya i klasičnih trgovačkih radnji. Podvrgnut mnogim ogovaranjima klasičnih trgovaca Amway je sam pokrenuo inicijativu da se ovaj način poslovanja ispita i stavi pod zakonske okvire. Nakon nekoliko godina spora, završeno je tako što je američka privredna komora i trgovački sud SAD-a proglasio Amway za potpuno legalan poslovni model. Zakonom je regulisano poslovanje kompanija mrežnog marketinga, a nastajanjem udruženja kompanija direktne prodaje, čiji bitan deo čine i kompanije mrežnog marketinga, dodatno se uređuju etičke norme ponašanja, kako kompanija tako i svih onih koji kroz mrežni marketing grade samostalni posao. 

Sve to je označilo ekspanziju ovog posla u svetu i naravno zapalo za oko brojnim prevarantima, koji su ovaj fenomenalni koncept iskoristili za razne ilegalne, piramidalne, lančane sisteme, lišivši ga njegovog osnovnog obeležja, distribucije roba i usluga kroz mrežu potrošača i nagrađivanja ljudi na osnovu ostvarenog prometa proizvoda. To je dovelo do brojnih zabluda vezanih za mreržni marketing, a koje i danas traju. 

Krajem 80-ih i početkom 90-ih godina mrežni marketing stiže u istočnu Evropu i Balkan, pa i u našu zemlju dolaze strane kompanije koje posluju po ovom modelu a takođe se otvaraju i nove, domaće kompanije.

 

Komentari   

 
0 #1 Miroslav Bozin 13-12-2015 13:13
Komentar
Citat | Prijavi administratoru
 

Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Osveži

Musasi-baner-01

Red Hit

baner 185x137